کد خبر:26003
پ

جوانهای ما منتظر نماندند!| ایران در بین معدود کشورهای تولید واکسن کرونا قرار دارد| جان من ایران ۲

این را هم همه بدانند. ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه‌ی بخشها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است‌

جمهوری اسلامی ایران توانست به رغم تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا و محدودیت های فراوان ناشی از آن، با اتکا به توانمندی‌ها و دانش داخلی به معدود کشورهای پیشرو در تولید واکسن کرونا تبدیل شود. در همین حال، برخی کشورها نیز در تلاش برای دستیابی به فناوری تولید این کالای راهبردی هستند.

به گزارش 361 درجه ایران، ایران که سالهاست به دلیل اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا با محدودیت های مالی و کالایی روبرو بوده، در دوران همه‌گیری کرونا نیز با چالش هایی از جمله عدم دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی کافی روبرو شد.

در این میان بسیاری از نهادها از جمله نهادهای حقوق بشری از آمریکا و متحدانش خواستند که زمینه را برای انتقال یکسری کالاها، داروها و تجهیزات ضروری مربوط به درمان بیماری کووید- ۱۹  به ایران فراهم کنند اما واشنگتن نسبت به تامین کالاها و داروهای ضروری برای مردم ایران بی‌توجهی کرده و اقدامی برای حل این چالش که جان شهروندان کشورمان را در خطر قرار داده، انجام نداد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، جمهوری اسلامی ایران که همواره توانسته با اتکا به توان داخلی بسیاری از مشکلات و چالش های خود را حل‌وفصل کند، علاوه بر وارد کردن واکسن از کشورهایی چون روسیه و چین، برای رفع نیاز به واکسن خود را محدود به واردات و نگاه به دست بیگانگان نکرد و یک بار دیگر توانست با اتکا به دانش بومی و توانمندی دانشمندان خود به دستاوردهایی دست پیدا کند به گونه ای که امروز در فهرست معدود کشورهای تولید کننده واکسن کرونا قرار گرفته است.

نهادها و سازمان های پزشکی و دارویی ایران با همکاری دیگر سازمان های مرتبط ، با وجود محدودیت ها و تنگناهای فراوان ناشی از تحریم های ضدبشری آمریکا، تاکنون توانسته اند چندین واکسن بومی را تولید کنند که در مراحل متفاوت آزمایش قرار گرفته‌اند.

تاکنون چندین واکسن در ایران تولید شده که از جمله آنها می‌توان به واکسن کرونا محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران با عنوان “پاستوکووک” را نام برد. از جمله دیگر واکسن‌های تولید داخلی در ایران می توان به واکسن “کوو ایران برکت”، واکسن ضد کرونای “نورا”، واکسن “رازی کووپارس”، واکسن “فخرا”، واکسن “اسوید – ۱۹” و “سیناژن” اشاره کرد .

ایران همچنین در همکاری با سه کشور کوبا، روسیه و استرالیا تولید واکسن‌های مشترک ایرانی را در دستور کار قرار داده است.

ساخت واکسن ایرانی کرونا که با اتکا به دانش بومی و توان دانشمندان جوان کشور به مرحله تولید انبوه رسیده بدون شک یکی از بزرگترین دستاوردهای جامعه علمی کشور برای کمک به آحاد مردم در غوغای کرونا به منظور پیشگیری و کاهش اثرات سوء ناشی از این ویروس ناشناخته و پیچیده است

 رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی در آستانه برگزاری انتخابات، برای بیان نمونه‌هایی از توانمندی‌های ملّت ایران و جوانان به تولید واکسن کرونا اشاره کردند و فرمودند: «در بخشهای مختلف، هر جایی که ملّت ما همّت کرد، توانست کارهای بزرگ انجام بدهد؛ اصل انقلاب از این قبیل بود، تشکیل نظام جمهوری اسلامی از این قبیل بود، مسائل جنگ تحمیلی از این قبیل بود؛ آخرین قضیّه، و آخرین مورد، همین مسئله‌ی واکسن کرونا است. خب جوانهای ما منتظر نماندند که دستهای بخیل خارجی‌ها به ما واکسن بفروشند، که دیدید مسئولین گفتند که واکسن را از فلان مرکز جهانی خریده‌اند، پولش را هم داده‌اند و او نمیدهد واکسن را؛ یعنی دنیا این جوری است. جوانهای ما منتظر این معنا نماندند. از همان روزهای اوّل شروع کردند به تلاش کردن، کار کردن؛ از طرق مهمّی در زمینه‌ی واکسن کار کردند تا رسیدند به واکسن. دیروز پریروز اعلام شد، به من هم کتباً گزارش دادند که واکسن داخلی را به وجود آوردند و ما شدیم جزو پنج شش کشوری در دنیا که میتواند واکسن کرونا را تولید کند و زیرساخت‌های خوبی هم دارد.

«جوانهای ما منتظر نماندند!» این جمله کلیدواژه اصلی فرهنگ جهادی است. جمله‌ای که در ارتباط زنده تصویری رهبر انقلاب در ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ عنوان شد. بهانه این جمله این مرتبه موفقیت نهایی واکسن ایرانی کروناست که حالا مجوز قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم در جیب دارد و می‌رود برای پنجه در پنجه شدن با ویروسی که یک دنیا را ذله خودش کرده است.

ساعتی قبل از سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که متن نامه رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان یکی از مراکز تولید واکسن به رهبر انقلاب منتشر شد:

«پیرو گزارش‌های تقدیمی قبلی و رهنمودها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ حضرت مستطاب‌عالی، از میان ۶ پلتفرم تولید واکسن در ستاد اجرایی، موفق شدیم مجوز مصرف واکسن کوو ایران برکت را با اتکا به دانش کاملاً بومی در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ اخذ نموده و جمهوری اسلامی ایران را به یکی از ۶ کشور تولید کننده واکسن کرونا در جهان تبدیل و خودباوری و اقتدار ملی را در عرصه بین‌المللی آشکار نماییم.» اتکا به توان و دانش بومی دوباره ثمر داد؛ مثل نانوتکنولوژی، صنایع دفاعی و موشکی، پرتاب ماهواره، صنعت هسته‌ای و هزار و یک حوزه ریز و درشت دیگر.

انقلاب اسلامیِ امام خمینی(ره) خرق عادت جهان اومانیستی بود. اتفاقی که در ادامه جز با فرهنگ موحدانه جهادی پیش نخواهد رفت: «این را هم همه بدانند… ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم. در همه‌ی بخشها، کمربسته بودنِ مثل یک جهادگر لازم است‌؛ این اگر بود، کارها راه می‌افتد؛ این اگر بود، بن‌بست‌ها باز میشود، شکافته میشود؛ [یعنی] کار فراوان، پُرحجم و باکیفیّت و مجاهدانه و انقلابی.» فرهنگ جهادی منتظر و معطل دیگران نمی‌ماند. فرهنگ جهادی به قدرت و توان نیروهای خودی اعتقاد دارد؛ و در نهایت اینکه از بن دندان معتقد است اگر دین خدا را یاری کند، خدا هم یاری‌اش خواهد کرد. سال‌های دفاع مقدس اوج شکوفایی این فرهنگ بود.

رهبر انقلاب از همان ابتدای بحران کرونا، محور اصلی تولید واکسن را اتکای به توان و دانش نیروها و مراکز بومی داخلی قرار داده بودند. از همان ابتدا هم مجدانه افق این تلاش مجاهدانه را ترسیم و جامعه علمی و افکار عمومی کشور را به آن تحریص می‌کردند: «حالا در دنیا تبلیغ میکنند که [تولید] واکسن [کرونا] تا فلان مدّت -تا یک سال، تا شش ماه، بعضی میگویند تا فلان مدّت- امکان ندارد؛ هیچ معلوم نیست؛ دانشمندان خوب ما، دانشمندان جوان ما، محقّقین کارآمد ما بنشینند، روی مسئله‌ی واکسنِ همین ویروس کرونا و تولید واکسن‌های مختلف کار کنند؛ ای بسا که خیلی زودتر از آنها به واکسن دست پیدا کنند و بتوانند از آن استفاده کنند.».

شدت این توجه به توان و تولید بومی و داخلی از جانب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به حدی بود که در اوج مبارزه مجاهدانه کادر پزشکی با کرونا در موج سوم این بیماری همه‌گیر در اواخر پاییز و اوایل زمستان سال گذشته، رسما و صراحتا تلاش جامعه علمی و پزشکی کشور برای تولید واکسن را ستوده و آن را مایه افتخار توصیف کرده و در عین حال مخالفت شدید خود را با واردات واکسن انگلیسی و امریکایی اعلام کردند:

«… واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه‌ی افتخار است؛ این را انکار نکنند؛ این مایه‌ی عزّت یک کشور است، مایه‌ی افتخار کشور است. »

«البتّه از طرق مختلفی دارند دنبال واکسن حرکت میکنند که خب در یک موردی به آزمایش انسانی رسید و موفّق بود. سعی نکنند این را انکار کنند. این واکسن را درست کردند و تست انسانی شد، ان‌شاء‌الله بهترش را و کامل‌ترش را هم درست خواهند کرد -یعنی روز‌به‌روز کامل‌تر خواهد شد- تا الان موفّق بوده… این مایه‌ی افتخار است. من از همه‌ی دست‌اندرکاران، از وزارت بهداشت و دیگران که دست‌اندرکار تولید واکسن بودند، تشکّر میکنم.»

این حمایت‌ها البته پیش از این هم در دوره‌های مختلف از جوامع علمی و صنعتی و تولیدی کشور سابقه داشته است. تنها راه قطع وابستگی به بیگانه، اتکا به توان نیروهای داخلی و در این مسیر هم ایشان در طول سال‌های رهبری از هیچ حمایتی دریغ نکرده‌اند. حالا یکبار دیگر این حمایت‌ها به ثمر نشسته است تا مشخص شود که راه حل مشکلات کشور نه کار و تلاش عادی بلکه تلاش و مدیریت جهادی است. پشت سر گذاشتن سال‌ها عقب‌ نگه داشته شدن تعمدی از سوی استعمارگران نسخه دیگری می‌طلبد: «ما هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریّتهای ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است… من به‌‌طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریّت در بخشهای مختلف کشور، متدیّن باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همه‌ی مشکلات کشور حل خواهد شد؛ ما مشکل غیرقابل حلّی در کشور نداریم. یک نکته این بود که عرض شد.»

لازمه رشد و پیشرفت و حتی مومنانه زیستن در عصر فعلی، اتکا و بازگشت به هویت و توان خویشتن است. جهان نه آن دهکده آرمانی است که ساختارهای بین‌المللی برای دیگران توصیف می‌کنند بلکه عرصه نزاع و زور و قلدری قدرت‌های بزرگ است. چیزی که تاریخ یک قرن اخیر این سرزمین هم آن را اثبات می‌کند: « اگر یک ملّتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور میگویند. بعضی ملّتها هستند که تا قوی شدن، فاصله‌ی زیادی دارند؛ امیدی وجود ندارد که بخواهند در خود آن نیرویی را که بتوانند مقابله کنند با زورگویان و گردن‌کلفت‌های عالم، ایجاد کنند؛ امّا ملّت ما این‌جور نیست.»

در چنین دنیایی باید قوی بود تا بتوان قله‌های رفیع پیشرفت و عدالت را فتح کرد. این قدرت و عظمت در مردم ایران وجود دارد. انقلاب اسلامی نشانه تام و کامل این ادعاست. خمینی کبیر(ره) اولین کسی بود که در دوران جدید با اقتدا به سیره انبیا به این قدرت پی برد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری